Fashion & lifestyle

HUSKER I MIN TUR TIL SHARJAH? - HOTEL, SPISESTEDER & OPLEVELSER

Hello there

Her til morgen sad jeg og kiggede min mobil igennem for gamle feriebilleder, fordi jeg er i det helt vilde rejse craving mode. Jeg ønsker virkelig at pakke min kuffert, og flyve et nyt og spændende sted hen, og bare suge nye oplevelser til mig.

Jeg kom helt tilbage til min tur til Sharjah i April måned. Der gik det helt op for mig, at jeg faktisk slet ikke har lavet et blogpost, eller en rejseguide dertil. SAY WHAAAT?! Det var en helt fantastisk, og meget lærerig rejse, som i selvfølgelig ikke skal snydes for!!

Sharjah er et lille emirat, kun 30-40 minutters kørsel fra Dubai. Dog kan de to emirater slet slet ikke sammenlignes. Sharjah er alt andet end turistet. Sharjah har noget helt andet at byde på, nemlig en masse kultur, smukke bygninger, fantastiske spisesteder, og den sødeste befolkning. Vi var afsted i 4 dage, og på den korte tid, nåede jeg at forelske mig lidt i stedet. Det er som nævnt meget anderledes end Dubai, men det var utrolig rart at opleve lidt andet, og komme tættere på den arabiske kultur, møde de lokale i øjenhøjde, og lære dem bedre at kende.

HOTELLER

AL BAIT

Det her er uden tvivl et af de lækreste hoteller jeg nogensinde har boet på! Skal jeg tilbage til Sharjah engang, så er det her hotel på listen, over steder jeg gerne vil bo igen! Hotellet lå lige i centrum af den gamle bydel, så vi var omringet af byen, hvilket var utrolig dejligt. Rundt om hotellet lå der små markeder, som bød på alt fra souvenirs til lokalt arabisk tøj, og keramik.

Fra første gang vi trådte ind på hotellet, følte man en rolig stemning, og et personale der i den grad vidste hvad god service betød! Personalet var så søde, hjælpsomme og ikke mindst utrolig behagelige at omgåes.

AL BAIT er et vaskeægte luksus hotel, hvor der er tænkt over de små detaljer. Hotellet er bygget op som en labyrint, og med min ikke eksisterende stedsans, var det lidt en opgave at finde rundt, men det havde også sin charme. Hvergang jeg farede vildt, opdagede jeg nye sider af hotellet.

Værelset jeg boede på var INSANE! Jeg følte mig som en prisesse med det værelse. Værelset var indrettet med et kæmpe stort toilet og badeværelse, en king size bed, et dejlig stort skrivebord, sofa arrangement, og til sidst en dejlig stor altan.

En ting der er rigtig vigtig for mig på hoteller, er deres mad! Lad mig sige det som det er, maden var HELT FANTASTISK! Morgenmaden var overdådig, og personalet hoppede og sprang for os. Nogle gange fik man virkelig ondt af dem, fordi man bare gerne ville have de skulle slappe lige så meget af som os. Men det er deres måde at arbejde på, og det må man bare respektere, og tage som en oplevelse.

Hotellet indeholdt også et rigtig fint pool område, hvor man kunne slappe af, og koble 100% fra! Man skulle dog huske på, at Sharjah er utrolig religiøs, og at kvinder skal være dækket til på skuldre, og knæ, og derfor skulle man ikke rende rundt og tage bikini billeder, for netop at respektere deres kultur.

AL BAIT er klart et hotel jeg kan anbefale at besøge, hvis i ønsker at besøge Sharjah

OCEANIC KHORFAKKAN RESORT

Det næste hotel vi besøgte, var meget anderledes end det første, men også utrolig dejligt. Det var beliggende helt ned til stranden, og vores villa var kæmpe stor. Vi boede to og to sammen. Anne og jeg boede sammen, men den villa vi boede i var der plads til 8-10 personer, så der var RIGELIG med plads! Faktisk synes jeg at villaen var liiiidt for stor. Men vi hyggede os utrolig meget. Vi havde den fineste terrasse med udsigt lige ud til stranden, og de fineste palmer der stak indover.

Vores villa indeholdt alt man overhovedet havde brug for. 3 toiletter, stort køkken, alrum og spisestue, og 3 stores soveværelser, med 2-3 dobbelt senge i hver. Det var helt utroligt!

Hvis man ønsker at benytte stranden, og blot slappe af, som familie, eller måske en flok gode venner, så ville OCEANIC være rigtig ideelt for jer

KING FISHER'S LODGE

Det sidste hotel vi boede på, havde vi desværre kun fornøjelsen af en enkelt nat. Men det døgn vi var der, blev også nydt i fulde drag. Det er et af de mest cool hoteller (bungalows) jeg nogensinde har opholdt mig på! Vi havde hver i sær vores egen hytte (som nærmest var et kæmpe telt), helt nede på stranden. Den var indrettet meget nordisk, og med træ møbler over alt. Udendørs bruser, og den fineste terrasse. Omgivelserne var lidt som en ørken, men beliggende helt nede på stranden, det var en ret sjov oplevelse.

Det var som et stort resort, hvor der lå små hytter overalt. Der var lavet små veje, som golfbilerne kunne køre på. Alle hytter havde deres egne cykler, så man kunne cykle frem og tilbage, både til hinanden, men også op til receptionen, og restauranten.

Hver hytte havde også sin egen private pool, hvor man kunne slappe af, og nyde stilheden omkring sig. Det var et helt fantastisk sted, og et sted jeg rigtig gerne vil besøge igen, hvis jeg får muligheden for det.

OPLEVELSER / SPISESTEDER

AL BAIT RESTURANT

Lige så dejligt AL BAIT hotellet var, lige så skøn var deres mad! Den ene aften spiste vi aftensmad i deres egne restaurant. Vi fik den lækreste tapas, som vi alle delte. Det var så lækkert at smage den traditionelle arabiske mad, og få lov til at smage så meget forskelligt. Det var en skøn oplevelse.

Sharjah er et ''dry emirate'', så man må ikke drikke alkohol, så derfor fik vi de skønneste alkoholfrie drinks med mynte. Det var virkelig lækkert og forfriskende.

SHABABEEK

Det her sted husker jeg specielt tydeligt! Det var simpelthen så hyggeligt, og utrolig lækkert! Restauranten ligger helt ned til floden ved Al Quasba. Den gemmer sig inde bag en masse palmer, og andre fine planter. Indvendigt er den meget lys og åben, og man føler sig meget velkommen. Maden var helt fantastisk. Igen var det en form for tapas vi fik. Jeg husker især, at hummus var genial, og at de havde nogle friturestegte kødboller, som var virkelig virkelig lækre. De andre var helt vilde med deres vindrueblade med fyld, men dem smagte jeg faktisk slet ikke..

Det er også et sted jeg gerne vil hen igen, og vise frem til andre. Der var ikke en finger at sætte på noget!

FATIMAS HOUSE

Fatimas house går både ind under kategorien ''spisesteder'' og ''oplevelser''. Det var en helt speciel oplevelse. Det hele foregår hjemme hos Fatima, som er en lokal dame. Man kommer ind i hendes private hjem, møder hendes familie, bliver præsenteret for en masse arabiske traditioner, alt imens vi spiser og drikker lokale varer som den lokale te, dadler, og andet sødt. Vi fik lov til at prøve deres tøj (de lange smukke farverige kjoler, kvinder har på), og fik fortalt lidt om betydningen af deres påklædning.

Senere kom vi ind i et andet rum, hvor der var lavet lokalt mad til os. Maden var ikke så meget mig, men det var en kæmpe oplevelse. Hvis man gerne vil ind under huden på byen, og kulturen, så vil jeg klart anbefale jeg, at tage et smut forbi Fatimas house.

AL NOOR MOSQUE

Det her var en meget speciel oplevelse. Vi var inde i en moske, hvor vi fik fortalt mere om den arabiske tro, og hvad det vil sige at være troende i deres relegion. Før vi kunne komme ind i deres moske, skulle vi alle have tørklæder på der dækkede vores hår, have lange sorte kjoler på, og stille vores sko ude foran.

Det var virkelig spændende, og gav en meget bedre forståelse af hele befolkningen. Jeg var virkelig overrasket over hele denne oplevelse!

AL NOOR ISLAND

Al Noor Island er kæmpe kæmpe stort sted, hvor man er omringet af planter, små stier, der fører en rundt igenne alverdens planter, der kan noget forskelligt. Vi havde en tourguide med rundt, som fortalte os en helt masse. Det hele ligger lige ned til stranden, så man igennem planterne kan se vandet, det var virkelig smukt! Al Noor Island havde også deres egen sommerfuglepark, som vi selvfølgelig også besøgte! Jeg har altid synes at sommerfugle var en virkelig fint dyr, dog har jeg aldrig tænkt over, hvor store de kan blive!! Jeg var meget chokeret, og til dels en lille smule bange for dem, men de var samtidig også virkelig virkelig smukke!! Det var en meget anderledes oplevelse, at komme ind i et ''drivhus'', med utrolig mange kæmpe store sommerfugle, som bare fløj rundt og havde en fest med hinanden!

RAIN ROOM

Rain Room er et af de steder Sharjah er mest kendte for, og derved også et sted de stolt viser frem, og fortæller om. Før vi tog afsted havde jeg søgt lidt rundt på nettet, for at lære lidt om byen, og der stødte jeg flere gange på det her Rain Room, så jeg så virkelig meget frem til at se det!

Rain Room er et rum der er lavet med en helt masse 3D sensorer over alt i rummet. Der regner i et stort areal af rummet, men hvis man bevæger sig langsomt ind i regnen, så stopper det lige præcis der hvor du går, så du ikke bliver våd. Det er en virkelig vild oplevelse!

RAS AL KHAMAH ØRKENSAFARI + DESERT DINNER

Hvem vil ikke gerne ud og se de søde kameler? Jeg vil ihvertfald gerne!! Jeg har altid elsket kameler, siden jeg for første gang så en i Egypten da jeg var 8 år gammel. Her havde jeg virkelig muligheden for at komme helt tæt på, og ''sig hej'' til dem. Det var helt fantastisk! Vi var ude i de her safaribiler, og køre stærkt i sandet, hvilket passede mig helt fin. Jeg elskede det.

Senere blev vi kørt et sted ud i ørkenen, hvor der var gjort klar til os med ildfakler, og dækket op til middag. Vi så solnedgangen, spiste aftensmad i mørket, og senere kiggede vi på stjerner igennem en stjernekikkert. Det var en virkelig god aften, og en af de aftener jeg husker aller aller bedst!

Jeg håber i har fået noget ud af denne ''lille'' og lidt efterspurgte guide! Sharjah er for mig klart et sted jeg kan anbefale jer at tage hen. Det er let at komme til, og skiller sig utrolig meget ud fra Dubai, som kun ligger 30-40 minutter derfra.

Jeg kunne godt finde på at tage tilbage på et tidspunkt ihvertfald

Må i have en dejlig aften